2009. december 2., szerda

CFR

Miercurea Ciuc - Bucuresti Nord- Miercurea Ciuc

Az a jó, hogy ez a CFR úgy hangzik,mintha a legmodernebb európai száguldó vasútvonal lenne, szerintem…. Mondjuk a MÁV hangzásához képest. Mert utóbbi inkább hasonlít a segélyből élők megmentésére szakosodott szervezet rövidítésére. Szerintem. Ellentétben a MALÉV-val, ami kifejezetten kellemes és megnyugtató hangzású, főleg, hogy repülőkről van szó. A gépekre írott-festett dizájnt pedig külön nagyon szeretem.
Sose felejtem el, mikor az ember az egyetemről hazavonatozott vagy vissza, főleg nyáron ha nem volt légkondícionálás, persze tömeg az volt, az első dolog az volt otthon, hogy ruhát váltottam, zuhanyoztam, mert „MÁV”-os lettem!:)
A románok máshogy logikáznak az IC-vel. Bukarest 261 CFR km, egészen pontosan 5!óra a menetidő, + 1 óra késés mindig. Nagyjából 20vagon, mindegyikben ül 10ember. Péntek este. A vonat már jön valahonnan. Nem számít, hogy nincs kihasználva, mindig ugyanannyi kocsit csatolnak, állítólag. A MÁV ugye úgy csinálta, hogy pl. csúcsidőben egyetemi időszak alatt, Mc-Bp vonalon harmadannyi vagont működtetett mindig mint amennyire szükség lenne, 2nappal előtte nem kaptál már rá helyet, és 10szer rájuk kellett telefonálni,hogy na, hajlandóak voltak-e kapcsolni új vagont,vagy sem, ha igen gyorsan kéreg egy heringnyi helyet!
Szóval a románok nem szarakodnak . Bukarest felé IC-vel mentem tehát, amit amúgy élveztem, mert kényelmes volt, üres, kultúrált, még LCD képernyő is volt, csak nem ment rajta semmi éppen. S nagyon régen utaztam már vonaton, főleg idegen országban, csak sajnos esti út volt, így nem láthattam a tájat, amerre még sosem jártam, köztük Brassót és Sinaiát, a síparadicsomot sem….Sebaj, majd máskor. Tényleg késett 1órát, szóval 6óra alatt 261 CFR km IC-vel..
Bukarestben pedig tetszettek nagyon a buszok, volt köztük Ikarus is, a fiúk viszont egy idő után kinevettek, szerintük túl nagyok az igényeim. Nem tettem mást, csak pl. vártunk a busz-vagy villamosmegállóban, kerestem a megállótáblát, nincs. Illetve egy icipici nehezen észrevehető valami. Kerestem a menetrend táblázatot, nincs. Kerestem kicsi térképeket, nincs. Mindezt puszta kíváncsiságból. A tizedik „Hol van a…?” kérdés után a srácok mondták mosolyogva tényleg, hogy ne legyenek ekkora elvárásaim, ez Bukarest. Valahol tényleg intelligens és alapos a magyarországi városi tömegközlekedés…
És a metró! Mindenképp ki akartam próbálni, mert nem lehet úgy elhagyni egy nagyvárost, hogy ne… Minden állomás itt is más, fényképezni tilos volt,akárcsak Tbilisiben, Grúziában. Nem sikerült kifognunk egy régi román vagont, Hunor szerint az ajtók úgy csattannak, hogy majd le esnek, csak az újabbakban utaztunk, azok egyterűek.
S képzeljétek el, külön van a földalatti jegy és a földfeletti jegy. Más-más társaság üzemelteti. Egy metróbiléta 2 lukasztásra jogosít, ára 2,5RON, kb. 170 HUF!!!!!
Csíkszeredában magyar vidéken ugye kb.50ezer ember él,ha jól tudom. Van már buszhálózat, minden megállóban látható „jel”, teljes útvonalinformáció, teljes várostérkép a vonalakkal, és menetrend táblázat. Van jó kis bérlet, 10+1 ajándékos gyűjtőjegy, sima jegy és menettérti olcsóbban mintha 2szer lukasztasz. Na. Hát ez a különbség itt város és város között.
Bukarest megérdemel egy külön bejegyzést majd, de egyvalamit azért még itt a közlekedős sztoriban, hogy megtanultam végre „rományú” köszönni, meg megköszönni, meg jó napot kívánni, hiszen itt nem volt más választásom. Csíkban ez eléggé nem megy, mert szinte nem hallok román beszédet egyáltalán. Nincs kivel gyakorolni, hacsak le nem állok a zsernyákokkal mosolyogva társalogni.
Visszafelé már gyorsvonattal jöttem, mert nem volt IC este, ugyanúgy 5óra a menetidő, minőség gusztustalansági :)))) fokozata a MÁV gyorsvonattal azonos, nem lepődtem meg. Komfort is ua., tudjátok, ha fűtenek szauna, ha nem megfagysz. :))Egy viszonylag normális képű román férfi ült még a kupéban, ő jött később, kicsit meg volt fázva, és persze szipogott orrfújás helyett, ami nem a kedvencem, félút után végre rájött, hogy sokkal emberibb, ha átül a számos üres kupék valamelyikébe. Valamelyik kicsi állomásnál bámultam ki az ablakon, és egyszercsak suhan el egy vonat, ismerős üléshuzatokkal ! , na látom a feliratot…MÁV… hú de megdobbant a szívem, aztán meg is nyugodtam, mert akármi van, úgyis hazafelé tartok, Csíkszeredába!

U.I.: Visszafelé a CFR lassúsági útmutató : 40 perc késés…

1 megjegyzés:

  1. Jó kaland lehetett :-)
    Mi 12 éve Csíkszeredából Brassón túlra mentünk emeletes vonattal. (Kárpátok legszéle, hegyre felvonó vezet, meg kereszt van a hegytetőn) Még jó, hogy le lehetett húzni az ablakot, különben nem láttunk volna ki, olyan retek volt minden. De a táj lélegzetelállító volt.

    VálaszTörlés