2009. augusztus 4., kedd

BORSZÉK RALLYE - FOLYTATÁS

Bárki ha szellemvárosban szeretne járni, kerekedjen fel, s utazzon Borszékre!
Székelyföld igen gazdag borvízforrásokban, mint tudjuk...Majd minden faluban, városban találunk forrást, ahol megtölthetjük az üvegeket. Különböző betegségekre gyógyír ez a víz. Fogyasztva és fürödve egyaránt. Annak idején nagy hagyománya volt a fördőzéseknek is. Kis medencékben. Ugyan állandóan igen hideg (max.15° C garantált), ennek ellenére nagy kultusza volt mindig is, bármely évszakban. Sajnos ma már ezek a fantasztikusan kiépített fürdőhelyek egytől egyig tönkrementek, és ez a szerencsétlen Románia szépen elkerüli ezt a problémát. Hogy miért? Hát mert nem tőlük származik ugye, és miért is építenének ki egy stratégiát a fejlesztésre? Így hát nincs más, csak a pusztuló valóság. Talán még a mofetták közül van pár használható, de azt orvosi utasításra lehet igénybe venni. Az sem minden hogyan ülünk benne. Ha túl közel kerül az ember a gázhoz, mérgező!
Mégis van egy projekt. Úgynevezett borvízutat szeretnének kiépíteni itt a megyében. Ez érintené a legnevesebb fürdőhelyeket, foglalkozna a rendbetételükkel. De ez még sok idő.
Addig is Magyarországról szerveznek ide minden évben más-más helyre fürdőépítő kalákákat, mely idén Borszéken zajlott. Épült egy medence, lábáztató, öltöző, filagória, s forrásfoglaló. Ide rallyeztam én olyan bőszen!
Borszék pedig egy igazi gyöngyszem. Fantasztikus villákat építettek anno.. Ahogy meséltem szépen beszámozták őket sorban.. Az 1-es volt Csaucseszkué. Ma, legtöbbje ott áll üresen az enyészetnek áldozva. Némelyiket felújították, panzió működik bennük, ilyesmi.
Szóval elég nehéz visszaadni a hangulatot. Csönd, gyönyörű fák, parkok mindenütt. Omladozó házak, be is lehet merészkedni. De ami a legszebb, mikor az ember lefekszik a fűbe, és hallgatja a csöndet. Várva, hogy egyszercsak történik valami szokatlan.. Mondjuk kinyitja a szemét és ott van 50-60 évvel ezelőtt, a nyüzsgő Borszéken, a nyaralók, fürdőzők között. Az egyik tornácon állva simán éreztem....S talán ez még a szent-anna tavi nyugalomnál is teljesebb volt..
S nem felejthetem a hajnalig tartó borozást,s amikor bicajjal mentem házicsokiért, közben elkapott az eső. Beálltam az egyik forrsáépülethez, összeismerkedtem egy borszékivel. Majdnem feleségül kért...ő is....
Itt láttam a pár fős szellemcsapatot egy asztal mellett. Kártyáztak..:)
Egy a sok közül

Klasszikus borszéki utcakép. Középen, ahol alacsonyabb, na, az a mozi épülete. A teteje teljesen beomlott, gerendák lógnak összevissza

S akkor: ki veszi észre az apró kis feliratot a mozi redőnyén?

"Lehel utcza, Budapest"

Utcakép folyt köv, rengeteg-rengeteg villanyvezetékkel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése